Včera sa v našich médiách objavili škodoradostné články o tom, ako projekt ruského malého turbovrtuľového lietadla Bajkal skrachoval, skončil v slepej uličke a aká je to veľká blamáž a neschopnosť, že Rusko nevie samostatne vyvinúť ani len malé dopravné lietadlo.
Celá „aféra“ je dieťaťom opozičného ruského denníka Kommersant, píšúceho články zveličujúce ruské neúspechy a bagatelizujúce úspechy. Denník je financovaný zo zahraničných zdrojov a píše hlavne pre zahraničné publikum. Jeho dôveryhodnosť a čítanosť medzi domácimi Rusmi je veľmi nízka.
Typickým prikladom serióznosti Kommersantu je i článok o krachu projektu Bajkal. Opozičné noviny sa chytili vyhlásenia podpredsedu ruskej vlády o tom, že „Bajkal“ je slepá ulička. Podpredseda vlády RF slovom „slepá ulička“ ale neoznámil krach projektu ale iba to, že techológia Bajkalu nebude môcť byť použitá na väčšie ruské dopravné lietadlá. Potrebu väčších ruských dopravných lietadiel preto pokryje inovovaný AN 2.
Lietadlo LMS-901 „Bajkal“ neskrachovalo. Práve naopak. Lietadlo uskutočnilo svoj prvý úspešný let v 2022. V tomto roku prebieha jeho certifikácia a sériová výroba začne v 2026. Áno, pokiaľ ide o sériovú výrobu, je sklz 1,5-2 roky. Zapríčinila to vojenská operácia na Ukrajine. Kapacity použiteľné na sériovú výrobu Bajkala totiž dosť pohlcuje v Uralskom leteckom závode výroba bojových lietadiel.
„Bajkal“ je ľahké jednomotorové turbovrtulové lietadlo, určené na prepravu 9 cestujúcich + 1 pilota a 2 t nákladu. V rozľahlej RF má slúžiť ako bežný dopravný prostriedok dopravy obyvateľov do všetkých kútov, bez ohľadu na veľkosť obce a bez ohľadu na existenciu regulárneho letiska. Má slúžiť najmä tam, kde nie sú dostatočné cestné komunikácie, železnica či vodná doprava.
Bajkal môže vzlietať z nespevnených, krátkych a zasnežených dráh. Okrem dopravy občanov má slúžiť ako záchranka, hliadkovať v lesoch, pomáhať v poľnohospodárstve, pri hasení požiarov a pod. Cestovná rýchlosť je 300 km/h, dolet 3000 km, min.vzletová vzdialenosť 200 m, max. vzletová hmotnosť 4,8 tony.
Najväčšími výhodami Bajkala je nízka výrobná cena, nízke prevádzkové náklady, ľahké opravy, jednoduchá pilotáž. Lietadlo je vhodné do Arktiky i do trópov. Už dnes sa preto oň zaujímajú krajiny Afriky, Ázie a Lat.Ameriky, ktoré majú malé odľahlé obce s iba poľnými letiskami. Komerčný úspech lietadla „Bajkal“ je zaručený už teraz. V časoch protiruských sankcií je najväčšou výhodou lietadla, že všetky súčiastky použité na jeho výrobu pochádzajú z Ruska.
Takáto je teda pravda o jednej ruskej blamáži, jednej veľkej ruskej hanbe a jednom obrovskom Putinovom krachu. Áno, krach tu je-ale nie je to krach lietadla „Bajkal“ lež krach zbožných túžob nepriateľov Ruska.
Bla, bla, bla! Potemkinove dediny v ruskej... ...
Chrapúň sa nestane džentlmenom tým, že začne... ...
Tak dnes sa tu dobre upratuje. ...
Z chrapúňa neurobí džentlmena to, že slušným... ...
A ty si sa prihlásil odborník na všetko ...Ty... ...
Celá debata | RSS tejto debaty